דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אז מי אמר שאני כישלון? 

מאת    [ 06/12/2013 ]

מילים במאמר: 557   [ נצפה 2585 פעמים ]

 לפני 30 שנה...

בשנות השמונים, כשאני למדתי ביסודי, לא נהגו לאבחן בקלות כל קושי ולקרוא לו בשמו, אלא קיבצו אותנו לקטגוריה ראשית ומשנית. המחלקה הראשונה מכונה "טיפוליים" והשנייה "טיפשים". היו גם שכינו את אלה, השניים עצלנים. היו שקראו לנו חסרי מוטיבציה, אמרו עלינו שאם היינו רוצים... השמיים הם הגבול. פוטנציאל אדיר. אבל מה..., מבוזבז. איזה כישלון.

ואני שואלת, אתכם אני שואלת. של מי הכישלון? של מי?

אותם מבוגרים מוסריים ואחראים על 'חינוך' ילדים, ספרו לי בבקשה, כיצד להגיע לשמים, לירח ו/או לכוכבים?. בכוח החשיבה, שלא נלמדת בבתי ספר רבים, וודאי שלא בשנות השמונים. אותה הוראה טיפולית, שלו ידעה להגיע לחשיבתו של אותו ילד / נער בן 11 שבוהה משעמום בכיתה בזמן שהוא מתכנן חללית מקיפולי נייר. אילו הייתה עולה לקצה דעתו, הרי שהייתה יודעת כיצד ללמד אותו נוסחאות גיאומטריות.

אז מי אמר שאני כישלון?

כשחשבו עלינו שאנחנו טיפשים זה היה הכי נורא. כי בסוף, אחרי הרבה שכנועים, ילדים מאמינים למה שאומרים עליהם. המבוגרים הנשגבים וודאי יודעים מה אנחנו שווים יותר טוב מאיתנו לפני שהתחלנו לאכזב כל מי באמת חשוב לנו בסביבתנו המוקירה דעתם של אחרים.

ומה היום?

אני רוצה לחנך את ילדיי שילמדו לשפוט את עצמם ואת מעשיהם עפ"י קנה מידה שקנו לעצמם. ולפתח את אותה המידה היא דרך האימהות. והיא המהות. המשמעות של הענקת המסגרת, הצבת הכללים מתוך דיאלוג, שיתוף, התייעצות וכבוד הדדי מתוך שוויון ערך והכרה במידתם של כל נשמה שהתברכתי לגדל דרכי אל העולם. וכך אני אשתדל לעשות, כמיטב יכולתי.

כי יכולתי תמיד יכולה עוד להיטיב. ואני משתדלת לראות את ההטבה ולברך עליה יומיום.

 

אני בחרתי שלא לעבוד במערכת החינוך. לא רוצה להיות מורה. אבל בחרתי להיות הורה. וכהורה, אני מנהלת מערכת חינוך בפניי עצמה, ואם כן, מה הן אותן מערכות חיים שאני מכניסה לתודעתי, לביתי, למעיינות נפשם של ילדיי? ילדי החיים הם.

ומהם החיים שברצוני לזון אותם באותו בית שאותו יישאו בתוכם כל ימיהם?.

הבשורה שלהם תהיה, זו הבשורה. אני כהורה אהיה המאזין של תכנית חייהם ואתן בידם את הקשב הדרוש כדי לא לגדוע חלילה את אוושת ליבם, אל עצמם.

היו הורים טובים דיה כדי לאפשר לילדיכם להיות מי שהינם ולא להזדקק לאישור על ערכם ממקורות חיצוניים כדי לשרוד, כי בזכות זה יישאו הם בתוכם כל חייהם את צל דמותכם המאשר, ההופך את האדם הגדל בצלו למאושר.

אז מי אמר שאני כישלון?

אמרו. לא מעט. היו שטעו בי. אבל הטעו אותי גם לחשוב כמותם. ואני כמו פתי, האמנתי. והיום, כשאנחנו כבר במאה אחרת, לכאורה הרבה השתנה. היום עושים אבחונים, שולחים לבדיקת 'טובה', רושמים ריטלין, ושולחים לכיתה רגילה, לא לכיתת טיפוליים. אין לי כלום נגד אבחונים. אני בעד. אם היו מאבחנים אותי כשהייתי בת 11 לא הייתי חושבת כל כך הרבה שנים שאני טיפשה . הייתי יודעת שיש לי הפרעת קשב ולקויות למידה. אז מה? אני לא פחות מוכשרת. אבל בתחומים אחרים מאלה שמודדים בבית הספר. ומבחינה זאת, בית הספר נותר כשהיה. הוא מודד את האדם על פי אמת מידה צרה ומקובעת שלא נותנת דרור לחשיבה יצירתית ומסועפת, שמביאה עמה חדשנות פורצת דרך, יזמות ושינוי. דרך ההוראה נותרה כשהיתה, מורה אחד מול כיתה. הוא עומד והם יושבים. הוא כותב והם מעתיקים. הוא שואל והם עונים, הוא המדבר והם השתוקים.

 

אז מי נבחר להיות?

עד שנשנה את מערכת החינוך, ייקח עוד עשרות שנים. ובינתיים, יש לנו זכות ומצווה לשנות בכל יום את מערכת החינוך הפרטית שלנו, את ההורות. לשנות טיפה ממה שהיה בבית אבא, כדי שלדור הבא יהיה אומץ להיות הוא, ולא אתה.

אז מי אמר שאני כישלון?

 

שלי בהלול


בקשר לקשב


אימון ליווי והדרכת הורים


0544-525286


bekesher.lakeshev@gmail.com


דף פייסבוק: https://www.facebook.com/bekesher.lakeshev


בלוג: https://www.facebook.com/bekesher.lakeshev/posts/


אשמח ללוות אתכם בדרך...




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב